Dla kandydatów » Sylwetka absolwenta
1. Sylwetka absolwenta kierunku Filologia polska - I stopień
Specjalność nauczycielska
Na specjalności nauczycielskiej pozyskasz wiedzę z dydaktyki literatury oraz języka polskiego teorii nauczania integrującego. Dzięki studiom rozwiniesz poznawczą dociekliwość, umożliwimy Ci poszukiwanie sposobów optymalizacji procesu dydaktycznego. Nauczymy Cię oryginalnie opracowywać i przeprowadzać zajęcia dydaktyczne.
Po ukończeniu studiów I stopnia bez problemu opracujesz i przeprowadzisz zajęcia dydaktyczne, poznasz tradycyjne oraz dostosowane do zreformowanego szkolnictwa metody ewaluacji.
Absolwent specjalności nauczycielskiej jest przygotowany do pracy:
- w szkolnictwie, jak również w placówkach oświatowych.
- do nauczania języka polskiego oraz dodatkowego, drugiego przedmiotu na poziomie podstawowym i gimnazjalnym.
Specjalność dziennikarska
Dzięki nam zdobędziesz szerokie kompetencje oraz umiejętności związane z przygotowaniem i opracowywaniem tekstów medialnych (prasowych, internetowych) w zakresie redakcji, korekty i komputerowej edycji tekstu. Pozwolimy Ci na uzyskanie wiedzy na temat funkcjonowania mediów we współczesnej kulturze, specyfiki ich języka, gatunków dziennikarskich, retoryki użytkowej, podstawowych zjawisk komunikacji. Tylko na tej specjalności poznasz podczas zajęć warsztatowych w redakcjach prasowych oraz praktykach zawodowych warunki i metody pracy w mediach i szeroko rozumianej sferze komunikacji publicznej.
Absolwent specjalności dziennikarskiej jest przygotowany do pracy:
- w różnego typu instytucjach medialnych: stacjach radiowych, telewizyjnych, serwisach internetowych, wydawnictwach prasowych
- w biurach prasowych
- w działach marketingu
- w firmach zajmujących się pozycjonowaniem w Internecie
- w informacyjnych agencjach radiowych, prasowych, telewizyjnych
- przy obsłudze medialnej różnego typu placówek
Specjalność edytorsko-redaktorska
Absolwent uzyskuje tytuł licencjata filologii polskiej o specjalności edytorsko-redaktorskiej. W czasie studiów łączy wiedzę polonistyczną z praktycznymi kwalifikacjami edytorskimi i redaktorskimi. W ramach specjalności student zdobywa kompetencje teoretyczne i praktyczne z zakresu edytorstwa i redakcji wydawnictw książkowych i elektronicznych (opracowanie, edycja i skład dokumentów tekstowych) oraz redagowania tekstów o charakterze użytkowym.
Uzyskuje wiedzę na temat specyfiki i funkcjonowania współczesnego rynku wydawniczego, komunikacji publicznej, tekstologii i zasad edytorstwa oraz organizacji pracy w wydawnictwie i redakcji. Doskonali znajomość języka polskiego w zakresie norm poprawnościowych i rozwija umiejętności pisarskie.
W czasie warsztatów edytorskich i redaktorskich oraz praktyk w wydawnictwie uczelnianym poznaje pracę edytora i redaktora oraz nabywa praktyczne umiejętności z zakresu: merytorycznego i komputerowego przygotowania publikacji (znajomość zasad redakcji językowej i technicznej, edytorów tekstu, podstaw typografii, zasad składania tekstu, norm korekty i adiustacji) oraz prac redaktorskich (tworzenie i opracowanie tekstów różnego typu, w tym tekstów internetowych).
Absolwent specjalności edytorsko-redaktorskiej jest przygotowany do pracy w:
- w wydawnictwach jako: edytor, korektor, redaktor,
- w sferze komunikacji publicznej: instytucjach, działach promocji firm, redakcjach jako redaktor czasopism, biuletynów, portali internetowych.
Specjalność podstawy i praktyka pisania
Absolwent nabędzie wiedzy z zakresu filozofii i psychologii twórczości oraz wiedzy dotyczącej procesu wydawniczego. Po zrealizowaniu programu będzie dysponował wiedzą i umiejętnościami pozwalającymi na tworzenie tekstów odpowiadających różnym rodzajom, gatunkom i formom literackim, organizowanie „życia literackiego" w różnych formach i za pomocą różnych mediów, tworzenie tekstów nieliterackich z wyeksponowaną funkcją komunikacyjną. Nabędzie umiejętności tworzenia tekstów pisanych tzw. prostą polszczyzną, opracowywaną ze względu na tendencje kulturowe opisywane jako kryzys czytelniczy, wtórny analfabetyzm, komunikacyjne przewagi wizualności.
Absolwenci tej specjalności mogą pracować w:
- wydawnictwach,
- działach promocji firm, redakcjach, jako redaktorzy czasopism, biuletynów, portali internetowych,
- domach kultury jako organizatorzy zajęć twórczych dla dzieci i młodzieży.
Specjalność film i realizacja obrazu filmowego
Absolwent posiada wiedzę z zakresu teorii i historii filmu światowego i polskiego, zna specyfikę filmu w obiegu informacji kulturowej oraz w komunikacji medialnej. Po zrealizowaniu programu absolwent dysponuje wiedzą i umiejętnościami pozwalającymi na wykonywanie podstawowych działań z zakresu realizacji obrazu filmowego oraz krytyki filmowej. Zdobywa umiejętności z zakresu realizacji obrazu filmowego (przygotowanie scenariusza, sztuka filmowania, sztuka montażu) oraz przygotowania tekstów o charakterze krytycznym, doskonali umiejętności analizy oraz interpretacji filmu. Wpisuje swoje indywidualne zainteresowania w działania o charakterze filmoznawczym poprzez włączanie się w tworzone pokazy, festiwale czy imprezy filmowe. Zyskuje świadomość roli filmu w kształtowaniu tożsamości lokalnej i narodowej.
Absolwent jest przygotowany do pracy w:
- instytucjach kultury i medialnych w charakterze pracownika w obszarze funkcjonowania instytucji medialnych,
- komunikacji publicznej, reklamy, promocji, marketingu,
- w redakcjach jako krytyk filmowy.
Specjalność teatr i animacja kultury widowisk
Absolwent nabędzie wiedzy o teatrze, przedstawieniach kulturowych, widowiskach i działaniach performatywnych, charakteryzujących kulturę dawną i najnowszą we wszelkich jej formach, literackiej, artystycznej, medialnej i społecznej. Absolwent będzie odczytywał cechy performatywne otaczającej rzeczywistości kulturalnej i społecznej, aby twórczo animować wydarzenia i projekty należące do kultury widowisk, począwszy od teatru dla dzieci i młodzieży, organizowanego w instytucjach i ośrodkach kultury, przez formy terapeutyczne wykorzystujące metody dramaterapii i teatroterapii, wydarzenia kulturalne wymagające umiejętności animatorskich, aż po kreowanie kultury mediów. Absolwent będzie tworzył projekty teatralno-animatorskie, a potem kreatywnie nimi zarządzał. Dzięki modułowi warsztatowemu absolwent nabędzie umiejętności pisania dramatu i scenariusza widowiska, pozna formy działań instruktorsko-aktorskich, niezbędne dla prowadzenia projektu teatralno-animatorskiego, a także nauczy się krytycznie analizować oraz opisywać najnowszy teatr i współczesne performanse.
Miejscami pracy dla absolwenta specjalności są instytucje tworzące i promujące działalność kulturalną i artystyczną, m.in.:
- instytucje kultury organizujące wydarzenia teatralne, artystyczne i performatywne, festiwale, koncerty, przedstawienia kulturowe i społeczne, widowiska, itp.;
- teatry i placówki teatralne;
- domy kultury, centralne i regionalne ośrodki kultury zajmujące się organizowaniem działalności teatralnej, prowadzeniem teatrów dziecięcych, młodzieżowych, amatorskich;
- świetlice szkolne i środowiskowe;
- impresariaty i agencje artystyczne;
- media tradycyjne i internetowe popularyzujące kulturę teatralną i widowiskową.
2. Sylwetka absolwenta kierunku Dziennikarstwo i kultura mediów - I stopień
Absolwent studiów dziennikarstwo i kultura mediów, sprofilowanych humanistycznie, ma wiedzę i kompetencje z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, które przygotowują do zawodu dziennikarza w mediach masowych, ze szczególnym uwzględnieniem przygotowania do pracy w prasie i w ramach specjalności - do pracy w mediach elektronicznych. Absolwent zna także podstawy dziennikarstwa radiowego i telewizyjnego, jak również zasady komunikowania publicznego, komunikacji z mediami oraz mechanizmy działań reklamowych i promocyjnych. Dzięki temu absolwent jest przygotowany do aktywności zawodowej w szeroko rozumianym sektorze medialnym, np. PR, reklama, budowanie marki, gry komputerowe i inne.
Specjalność media regionalne
Absolwent studiów dziennikarstwo i kultura mediów ze specjalnością media regionalne rozumie specyfikę prasy regionalnej i dziennikarstwa lokalnego, posiada umiejętności budowania korzystnego wizerunku regionu w mediach, z poszanowaniem kanonów etycznych. Zna różne aspekty kultury lokalnej oraz regionalnej i potrafi zbudować podstawy do dalszego wykorzystania jej w praktyce zawodowej związanej z mediami i animacją kultury.
Absolwent studiów dziennikarstwo i kultura mediów ze specjalnością media regionalne może podjąć pracę:
- jako dziennikarz w redakcjach prasowych, radiowych i telewizyjnych, portalach internetowych
- w działach ds. promocji, wizerunku, budowania marki, komunikacji z mediami
- w instytucjach, urzędach, organizacjach, firmach jako osoba odpowiedzialna za obsługę medialną
- w agencjach reklamowych i public relations
- w biurach rzecznika prasowego, biurach poselskich i sztabach wyborczych
- jako redaktor tekstów internetowych, bloger, media worker, administrator portalu.
Specjalność dziennikarstwo internetowe
Absolwent studiów dziennikarstwo i kultura mediów ze specjalnością dziennikarstwo internetowe zna specyfikę form dziennikarstwa internetowego (z uwzględnieniem najnowszych trendów panujących na rynku mediów elektronicznych) i potrafi łączyć je z wiedzą o zachowaniach użytkowników nowych mediów oraz z nowymi praktykami komunikacyjnymi (tzw. kulturą uczestnictwa). Uzyskuje także aktualną wiedzę i umiejętności praktyczne z zakresu: e-marketingu, reklamy internetowej, kreowania marki (e- brandingu), e-promocji i PR-u.
Absolwent studiów dziennikarstwo i kultura mediów ze specjalnością dziennikarstwo internetowe może podjąć pracę:
- jako dziennikarz w redakcjach prasowych, radiowych i telewizyjnych, portalach internetowych
- w działach ds. promocji, wizerunku, budowania marki, komunikacji z mediami
- w instytucjach, urzędach, organizacjach, firmach jako osoba odpowiedzialna za obsługę medialną
- w agencjach reklamowych i public relations
- w biurach rzecznika prasowego, biurach poselskich i sztabach wyborczych
- w szczególności jako redaktor tekstów internetowych, bloger, media worker, administrator portalu.
3. Sylwetka absolwenta kierunku Filologia polska - II stopień
Dzięki studiom drugiego stopnia uzyskasz pogłębioną wiedzę humanistyczną. Otrzymasz także ugruntowaną i rozszerzoną o wielorakie konteksty wiedzę kierunkową w zakresie literatury, językoznawstwa, polskiego i europejskiego dziedzictwa kulturowego. Nauczymy Cię dostrzegać związki literatury, języka ze współczesną kulturą, wartościować zjawiska z wykorzystaniem różnych metodologii, form gatunkowych wypowiedzi. Dzięki studiom zdobędziesz wiedzę jak opisać tendencje rozwojowe języka polskiego, literatury, obiegi kultury.
Absolwent jest przygotowany do podjęcia kierunkowych studiów trzeciego stopnia (doktoranckich).
Specjalność nauczycielska
Poszerzymy Twoją wiedzę w zakresie dydaktyki literatury i języka polskiego, przedstawimy Ci jak wygląda specyfika kształcenia młodzieży, dorosłych. Pokażemy kreatywność procesu nauczania oraz metody samokształcenia i samodoskonalenia oraz ich wdrażania.
Na studiach stacjonarnych dokonasz wyboru jednej z dwóch specjalizacji: edukację czytelniczą i medialną lub edukację dziennikarską. Specjalizacje pozwalają na pogłębienie wiedzy i umiejętności niezbędnych do pracy z wykorzystaniem technik multimedialnych, zwłaszcza do realizowania ścieżek edukacyjnych. Po wyborze specjalności poszerzymy Twoją wiedzę kierunkową o zagadnienia, których teoretyczne i praktyczne opanowanie jest przydatne w pracy w wydawnictwach, a także w redakcjach czasopism, instytucjach komunikacji masowej oraz w instytucjach kultury.
Absolwent specjalności nauczycielskiej jest przygotowany do:
- pracy w szkolnictwie i placówkach oświatowych, dzięki uprawnieniom do nauczania języka polskiego w szkołach ponadgimnazjalnych.
- realizacji ścieżek edukacyjnych,
- prowadzenia kół zainteresowań, gazetek szkolnych,
- pracy w klasach o profilu dziennikarskim.
Zdobyta wiedza z zakresu proponowanych specjalizacji znacznie ułatwi absolwentom zdobycie pracy także w środkach masowego przekazu i instytucjach kultury.
Specjalność dziennikarska
Zdobędziesz pogłębioną wiedzę na temat języka wypowiedzi dziennikarskiej, gatunków dziennikarskich prasowych i internetowych. Zaprezentujemy Ci podstawowe mechanizmy językowe promocji, reklamy oraz strategie zarządzania informacją. Pokażemy funkcjonowanie dyskursów medialnych i nauczymy je analizować. Podczas zajęć warsztatowych zdobędziesz kompetencje i umiejętności związane z przygotowywaniem i opracowywaniem tekstów medialnych z uwzględnieniem cech odbiorcy oraz różnych kanałów rozpowszechnienia.
Absolwent specjalności dziennikarskiej jest przygotowany do pracy:
- na rynku mediów (telewizji, radiu, prasie, Internecie),
- w urzędach i innych placówkach w zakresie przekazu informacji,
- w instytucjach kulturalnych: muzeach, galeriach, teatrach, kinach, domach kultury na stanowiskach związanych z konstruowaniem i przekazywaniem informacji,
- w agencjach reklamowych, PR czy na stanowiskach związanych z marketingiem
- przy obsłudze medialnej różnego typu placówek,
- wydawnictwach
Specjalność logopedia oświatowa
Absolwent może również rozpocząć własną praktykę logopedyczną związaną z terapią mowy dzieci i młodzieży. Jest uprawniony do samodzielnej pracy z dziećmi i młodzieżą oraz do uczestniczenia w działaniach zespołów korekcyjno-kompensacyjnych. Jest przygotowany do działań podejmowanych przez logopedę w zakresie:
- prowadzenia badań określających stan mowy,
- diagnozy,
- prognozowania terapii,
- prowadzenia terapii (indywidualnej i grupowej),
- doradztwa logopedycznego,
- współpracy z nauczycielami, pedagogami i psychologami,
- usprawniania procesu komunikacji,
- rozwijania i uzupełniania wiedzy fachowej poprzez uczestnictwo w różnego typu szkoleniach.
Ponieważ absolwenta ma już dyplom ukończenia studiów I stopnia, nadający mu uprawnienia związane z ukończonym kierunkiem studiów, to specjalność logopedyczna wzbogaca i poszerza jego warsztat pracy.
Absolwent specjalności logopedia oświatowa jest przygotowany do pracy w:
-
szkołach podstawowych i ponadpodstawowych
-
placówkach wychowania przedszkolnego
-
placówkach oświatowych
-
świetlicach środowiskowych
Specjalność praktyka pisania - krytyka literacka
Absolwent jest przygotowany do czynnego uprawiania krytyki literackiej i artystycznej zarówno w mediach tradycyjnych, jak i elektronicznych; jest świadomym twórcą tekstów kultury. Potrafi redagować teksty użytkowe i artystyczne. Zdobyte umiejętności pozwalają mu podjąć pracę w instytucjach kulturalnych, redakcjach czasopism i portali internetowych, agencjach reklamowych, wydawnictwach czy też w firmach dbających o budowanie własnego wizerunku i dobre relacje z mediami.
4. Sylwetka absolwenta - literaturoznawstwo - studia III stopnia
Podczas studiów doktorant zostanie przygotowany do pracy naukowej w dyscyplinie literaturoznawstwo, zdobędzie wiedzę na temat literaturoznawstwa polskiego lub obcego, nowych metodologii badawczych, posiądzie umiejętności prowadzenia własnych badań naukowych oraz nabędzie kompetencje niezbędne w działalności badawczej i w pracy nauczyciela akademickiego.
Absolwent kierunku literaturoznawstwo jest przygotowany do pracy w:
- szkolnictwie wyższym w charakterze nauczyciela akademickiego
- wydawnictwach prowadzących działalność naukową
- administracji publicznej i jednostkach samorządowych
- mediach
- publicznych instytucjach kultury
5. Sylwetka absolwenta - językoznawstwo - studia III stopnia
Absolwent studiów III stopnia na kierunku językoznawstwo ma szcze-gółową i operacyjną znajomość specyfiki przedmiotowej i metodolo-gicznej w dziedzinie wybranej dyscypliny. Dysponuje zaawansowaną i zaktualizowaną wiedzą ogólną z językoznawstwa oraz specjalistyczną wiedzą szczegółową w zakresie dziedziny objętej tematyką rozprawy doktorskiej. Wykazuje przygotowanie do prowadzenia samodzielnych badań, wnoszenia własnego, oryginalnego wkładu w rozwój nauki oraz posiada umiejętności przekazywania wiedzy w dydaktyce aka-demickiej i upowszechniania własnych osiągnięć badawczych poprzez uczestniczenie w wymianie myśli naukowej (krajowej i międzynarodowej).
Absolwent kierunku językoznawstwo jest przygotowany do pracy w:
szkolnictwie wyższym w charakterze nauczyciela akademickiego
wydawnictwach prowadzących działalność naukową
administracji publicznej i jednostkach samorządowych
mediach
publicznych instytucjach kultury
6. Sylwetka absolwenta kierunku Kulturoznawstwo europejskie - studia I stopnia
Absolwent studiów zawodowych kierunku kulturoznawstwo europejskie uzyskuje umiejętności: analizy tekstu kultury w szerokim kontekście oraz samodzielnego wartościowania zjawisk i procesów kulturowych w aspekcie synchronicznym i diachronicznym; potrafi posługiwać się nowoczesnymi technologiami multimedialnymi w zakresie pozyskiwania i twórczego przetwarzania informacji; uzyskuje podstawy do indywidualnego rozwijania zainteresowań humanistycznych, twórczej aktywności; dostrzega i rozwiązuje problemy zawodowe; jest przygotowany do aktywnego, kreatywnego funkcjonowania we współczesnym świecie.
Specjalność kreacje światów gier
Absolwent specjalności dysponuje wiedzą i umiejętnościami pozwalającymi na wykonywanie podstawowych działań z zakresu kreowania światów gier (w tym kreacji bohaterów i intrygi) oraz pisania kreatywnego. Nabywa kompetencje filologicznej analizy tekstów literatury i kultury popularnej oraz przekształcania zawartych w nich treści w scenariusze różnych typów gier (planszowych, RPG itp.). Studia umożliwią studentom poznanie mechanik i tajników projektowania gier oraz przygotowanie własnych projektów - ramy narracyjnej, scenariusza gry, modelu świata możliwego. Praktyki w toku studiów realizowane są we współpracy z polskimi wydawcami oraz dystrybutorami gier, a także stowarzyszeniami zajmującymi się promocją kultury, literatury i fantastyki.
Absolwent jest przygotowany do pracy w:
- przemyśle projektowania i tworzenia gier,
- w charakterze tłumacza lub testera gier, na rynku wydawniczym (także poprzez crowdfunding),
- w instytucjach i mediach związanych z rynkiem oraz kulturą współczesnych gier.
Specjalność film i realizacja obrazu filmowego
Absolwent posiada wiedzę z zakresu teorii i historii filmu światowego i polskiego, zna specyfikę filmu w obiegu informacji kulturowej oraz w komunikacji medialnej. Po zrealizowaniu programu absolwent dysponuje wiedzą i umiejętnościami pozwalającymi na wykonywanie podstawowych działań z zakresu realizacji obrazu filmowego oraz krytyki filmowej. Zdobywa umiejętności z zakresu realizacji obrazu filmowego (przygotowanie scenariusza, sztuka filmowania, sztuka montażu) oraz przygotowania tekstów o charakterze krytycznym, doskonali umiejętności analizy oraz interpretacji filmu. Wpisuje swoje indywidualne zainteresowania w działania o charakterze filmoznawczym poprzez włączanie się w tworzone pokazy, festiwale czy imprezy filmowe. Zyskuje świadomość roli filmu w kształtowaniu tożsamości lokalnej i narodowej.
Absolwent jest przygotowany do pracy w:
- instytucjach kultury i medialnych w charakterze pracownika w obszarze funkcjonowania instytucji medialnych,
- komunikacji publicznej, reklamy, promocji, marketingu,
- w redakcjach jako krytyk filmowy.
Specjalność teatr i animacja kultury widowisk
Absolwent nabędzie wiedzy o teatrze, przedstawieniach kulturowych, widowiskach i działaniach performatywnych, charakteryzujących kulturę dawną i najnowszą we wszelkich jej formach, literackiej, artystycznej, medialnej i społecznej. Absolwent będzie odczytywał cechy performatywne otaczającej rzeczywistości kulturalnej i społecznej, aby twórczo animować wydarzenia i projekty należące do kultury widowisk, począwszy od teatru dla dzieci i młodzieży, organizowanego w instytucjach i ośrodkach kultury, przez formy terapeutyczne wykorzystujące metody dramaterapii i teatroterapii, wydarzenia kulturalne wymagające umiejętności animatorskich, aż po kreowanie kultury mediów. Absolwent będzie tworzył projekty teatralno-animatorskie, a potem kreatywnie nimi zarządzał. Dzięki modułowi warsztatowemu absolwent nabędzie umiejętności pisania dramatu i scenariusza widowiska, pozna formy działań instruktorsko-aktorskich, niezbędne dla prowadzenia projektu teatralno-animatorskiego, a także nauczy się krytycznie analizować oraz opisywać najnowszy teatr i współczesne performanse.
Miejscami pracy dla absolwenta specjalności są instytucje tworzące i promujące działalność kulturalną i artystyczną, m.in.:
- instytucje kultury organizujące wydarzenia teatralne, artystyczne i performatywne, festiwale, koncerty, przedstawienia kulturowe i społeczne, widowiska, itp.;
- teatry i placówki teatralne;
- domy kultury, centralne i regionalne ośrodki kultury zajmujące się organizowaniem działalności teatralnej, prowadzeniem teatrów dziecięcych, młodzieżowych, amatorskich;
- świetlice szkolne i środowiskowe;
- impresariaty i agencje artystyczne;
- media tradycyjne i internetowe popularyzujące kulturę teatralną i widowiskową.
Specjalność dziedzictwo kulturowe regionu - turystyka kulturowa pozwoli Ci na zdobycie wiedzy z zakresu teorii, historii, antropologii i semiotyki kultury oraz turystyki kulturowej i animacji, pozwoli na zrozumienie funkcjonowania kultury regionalnej i jej lokalnych praktyk komunikacyjnych, a przede wszystkim wykształci kompetencje potrzebne do prowadzenia własnej działalności gospodarczej w zakresie turystyki kulturowej.
Absolwent kierunku kulturoznawstwo europejskie jest przygotowany do pracy w:
- publicznych instytucjach kultury (zwłaszcza lokalnych i centralnych jednostkach odpowiedzialnych za politykę kulturalną i promocję kultury; miejskich biurach kultury)
- administracji publicznej i instytucjach samorządowych w zakresie turystyki i wymiany międzynarodowej,
- fundacjach i stowarzyszeniach kulturalnych o charakterze lokalnym, krajowym i międzynarodowym
- agendach z obszaru kultury
- instytucjach i agendach turystycznych
- organizacjach pozarządowych działających w sektorze kultury i sztuki
- serwisach internetowych
- wydawnictwach specjalistycznych zajmujących się kulturą i sztuką
- prasie
- instytutach badań rynkowych w zakresie turystyki
7. Sylwetka absolwenta kierunku Kultura w mediach i komunikacji - studia II stopnia
Absolwent posiada specjalistyczne wykształcenie humanistyczne i uporządkowaną, pogłębioną, szczegółową wiedzę z zakresu kulturoznawstwa, wiedzy o mediach i komunikacji. Absolwent kierunku dzięki zorientowaniu kształcenia na mechanizmy komunikacyjne i medialne poznaje specjalistyczną terminologię kulturoznawczą - szczególnie w odniesieniu do mediów i procesów komunikacyjnych funkcjonujących w kulturze, oraz zaawansowane metody badawcze tekstów i instytucji kultury, przekazów i instytucji medialnych. Dzięki temu identyfikuje, rozumie i analizuje zjawiska i procesy kulturowe (zarówno współczesne, jak i dawne) widoczne w mediach oraz toczących się dyskursach publicznych, dobierając odpowiednie narzędzia badawcze, właściwe dla kulturoznawstwa i wiedzy o mediach oraz pozwalające na integrowanie perspektyw badawczych. Absolwent potrafi samodzielnie gromadzić i przetwarzać informacje, przygotować specjalistyczną bibliografię przedmiotową, poszerzać swoją wiedzę oraz rozwiązywać problemy, związane z kierunkiem studiów. Zna język obcy na poziomie biegłości B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Przygotowuje teksty pisemne i ustne w obcym języku. Absolwent zna specjalistyczne zasady ochrony własności intelektualnej - szczególnie w dziedzinie mediów. Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia i zdobywania wiedzy. Ma świadomość roli kultury i mediów w kształtowaniu tożsamości narodowej i ich wpływ na komunikację kulturową. Uczestniczy w życiu kulturalnym swojego regionu i całego kraju. Absolwent studiów jest przygotowany do podjęcia dalszego kształcenia na studiach trzeciego stopnia i/lub podyplomowych lub pracy w obszarze krytyki filmowej, teatralnej i dziennikarskiej oraz w charakterze menedżera kultury.
Absolwent kierunku kultura w mediach i komunikacji jest przygotowany do pracy w:
- w ośrodkach kulturalnych, administracji publicznej i instytucjach samorządowych;
- w sektorze kreatywnym: biurach promocji i public relations; reklamie;
- w mediach: prasie, radiu, telewizji i nowych mediach;
- w serwisach internetowych;
- firmach i przedsiębiorstwach w charakterze animatora kultury i organizatora spotkań międzykulturowych;
- w fundacjach i stowarzyszeniach kulturalnych: lokalnych, krajowych i międzynarodowych w charakterze specjalisty ds. komunikacji międzykulturowej, strategii komunikacyjnych w mediach, kreatora wizerunku; w wydawnictwach i in.
Specjalność film i nowe media w komunikacji kulturowej poszerzy wiedzę dotyczącą filmu, mediów audiowizualnych i tzw. nowych mediów oraz metod ich badań. Specjalność ta łączy znajomość zjawisk filmowych, audiowizualnych i cyfrowych we współczesnym świecie z wiedzą o miejscu i roli mitu oraz rytuału w różnych formach i przejawach kultury.
Miejscami pracy dla absolwenta specjalności są ośrodki i instytucje, w których podejmuje się działania promujące działalność kulturalną i artystyczną, przede wszystkim:
- media tradycyjne i internetowe popularyzujące kulturę filmową i audiowizualną;
- agencje artystyczne, impresariaty i biura promocji;
- instytucje kultury i instytucje samorządowe prowadzące działalność artystyczną lub ją promujące;
- kina;
- domy kultury, centralne i regionalne ośrodki kultury prowadzące działalność okołofilmową, zajmujące się organizowaniem i promowaniem działalności audiowizualnej
Specjalność teatr i promocja kultury widowisk uzupełni wiedzę dotyczącą teatru, performansu i kultury widowisk oraz metod ich badań. Specjalność ta łączy znajomość zjawisk teatru i widowisk we współczesnym świecie z wiedzą o miejscu i roli mitu oraz rytuału w różnych formach i przejawach kultury.
Miejscami pracy dla absolwenta specjalności są ośrodki i instytucje, w których podejmuje się działania promujące działalność kulturalną i artystyczną, przede wszystkim:
- media tradycyjne i internetowe popularyzujące kulturę teatralną i widowiskową;
- agencje artystyczne, impresariaty i biura promocji;
- instytucje kultury i instytucje samorządowe prowadzące działalność artystyczną lub ją promujące;
- teatry i placówki teatralne;
- domy kultury, centralne i regionalne ośrodki kultury prowadzące działalność teatralną, zajmujące się organizowaniem i promowaniem działalności teatralnej, prowadzeniem teatrów dziecięcych, młodzieżowych, amatorskich.