Wydarzenia
Religijność nowych mediów - seminarium otwarte
Data dodania: 25-05-2017 | Autor: Ewelina Dziewońska-Chudy
Zakład Teorii Literatury Akademii im. Jana Długosza organizuje w dniu 22 czerwca seminarium otwarte dla członków zespołu badawczego „Audiowizualne i widowiskowe aspekty ponowoczesności", którego przedmiotem jest analiza i dyskusja nad zgromadzonym materiałem na temat relacji nowych mediów i religijności.
Projekt skupia się na badaniu strategii audiowizualnych w tekstach kultury ponowoczesnej, badając relację słowa, pisma i obrazu w różnych formach obecności tekstu oraz praktyk kulturowych, a także starając się dokonać pewnej klasyfikacji pojęć w odniesieniu do zjawisk intersemiotyczności i intermedialności. Ze szczególną uwagę przygląda się religijnym, mitycznym, rytualnym czy nawet teologicznym aspektom nowych mediów.
Nowe media wniosły wiele zmian w obszar kultury, wpłynęły na sposób tworzenia tekstu, obrazu, dźwięku, spowodowały pojawienie się znamiennych strategii odbiorczych, ukształtowały sposób nawiązywania międzyludzkich kontaktów będący sygnałem zanurzenia człowieka w technocodzienności, tj. wymiarze naznaczonym obecnością elektronicznych urządzeń, od których coraz bardziej zależne staje się codzienne życie.
W wielomedialnym świecie, zapełnionym natłokiem informacji wnoszących aksjologiczny zamęt, rozbrzmiewa także głos Kościoła, który w obszarze nieustannej konkurencji komunikatów stara się odnaleźć swoje miejsce. Proces oswajania nowych mediów Kościół ma już za sobą, oczywiście nie jest on zakończony, obecnie można zaobserwować doskonalenie sposobów wykorzystania sieciowego potencjału do komunikacji z wiernymi, do duszpasterskich obowiązków. Działania te nie oznaczają jednak rezygnacji ze stosowania metod mających wielowiekowe tradycje. Przemawianie dawnym i nowoczesnym językiem, przesyłanie treści starymi i nowymi kanałami, jest koniecznością wynikającą z potrzeby utrzymywania łączności z wielopokoleniowym gronem, zróżnicowanym pod względem ekonomicznym, mającym różne wykształcenie, odmienne oczekiwania i przyzwyczajenia, często kształtowane przez lokalne zwyczaje. Te uwarunkowania sprawiają, że konieczne staje się stosowanie zróżnicowanych rozwiązań, które będą dostępne dla osób starszych i przez nie akceptowane i takich, które nie zniechęcą ludzi młodych, funkcjonujących w sieciowym środowisku, traktowanym jako przestrzeń tak samo istotna jak wymiar realny.
Poddając oglądowi sposób funkcjonowania nowych mediów w obszarze Kościoła pragniemy uwzględnić różnorodność związanych z tym procesem zjawisk. Proponujemy, by przedstawione refleksje uwzględniły m.in. następujące zagadnienia:
- skutki ingerencji i uczestnictwa techniki w transcendencji,
- efekty uduchowienia techniki,
- sposoby manifestacji religijnej tożsamości w nowych mediach,
- skutki wirtualizacji diecezji,
- nowe media jako pomoc w nawiązywaniu kontaktów z osobami poszukującymi autorytetów w sieci,
- etapy i sposoby oswajania przez Kościół wielomedialnej przestrzeni,
- funkcjonowanie Kościoła w środkach społecznej komunikacji,
- sposób wykorzystywania mechanizmów sieciowych w procesie ewangelizacji,
- specyfika eduszpasterstwa,
- konstytuowanie się formy nowoczesnego apostolatu,
- obecność przekazów religijnych w obszarze postprawdy,
- Facebook jako środowisko funkcjonowania treści i wartości religijnych.
W seminarium wezmą udział pracownicy Zakładu Teorii Literatury: dr hab. prof. AJD Adam Regiewicz, dr hab. prof. AJD Artur Żywiołek, dr Grażyna Pietruszewska-Kobiela, mgr Anna Janek oraz członkowie zespołu badawczego - doktoranci: mgr Tomasz Florczyk, mgr Katarzyna Kowal, mgr Łukasz Sasuła, mgr Justyna Sasuła, mgr Michał Wilk, mgr Bartosz Woźniak. Wśród zaproszonych gości pojawią się prof. Józef Majewski z Uniwersytetu Gdańskiego jako konsultant projektu oraz dr hab. prof. AJD Urszula Cierniak z Instytutu Filologii Obcych AJD, dr Sebastian Gałecki i mgr Zuzanna Sokołowska z Instytutu Filozofii AJD. Szczegóły na plakacie.
Przewiduje się opłatę 400 zł za uczestniczenie w seminarium. Opłata jest związana z kosztami organizacyjnymi oraz wydania monografii.
dr hab. prof. AJD Adam Regiewicz
Kierownik Zakładu Teorii Literatury AJD